10 motive pentru care adorăm particularitatea din filmele lui Wes:
Scriitor şi regizor texan, Wes Anderson este cunoscut ca amator al experimentalismului. Toţi ne întrebam ce urmează după The Grand Budapest Hotel şi iată că avem un teaser pentru următorul său proiect, Isle of Dogs. Va fi un film stop-motion despre un băiat care îşi caută câinele pierdut. Filmările vor avea loc în Japonia. Ryan Cranston, Jeff Goldblum, Scarlett Johansson, Tilda Swinton, Bill Murray şi Yoko Ono sunt câteva din celebrităţile care apar pe afişul filmului.
Putem descrie filmele lui ca fiind ciudate, dar în acelaşi timp avem senzaţia că deschidem o cutie care ne absoarbe într-un spaţiu misterios ce ne încântă prin chintesenţa detaliului.
- Compoziţia. Metoda picturală a lui Anderson este renumită. Scenele lui se plasează la graniţa echilibrului perfect şi compoziţiei plastice, orânduite abstractului modern.
- Naraţiunea. Pe când construcţiile plastice definesc dimensiunea vizuală, firul narativ defineşte timpul, segmentează poveştile în capitole şi subcapitole. Aparent haotic, timpul este redat prin secvenţe cheie.
- Inventariere şi Itinerar. Personajele lui Anderson sunt caractere foarte organizate care împacheteză şi structurează obiecte, au task-uri ce implică partea sistematică a vieţii de zi cu zi. Element cheie: călătoria. Traseul pe care personajele îl au de făcut pentru împlinirea unui scop.
- Costumaţia. Ţinutele personajelor justifică o încadrare într-un anumit mediu, în acelaşi timp distincţia faţă de acel mediu. Totul pare insituţionalizat: uniforme, costume teatrale, pălării, bonete, şepci, cămăşi, şosete, articole sportive, toate în culori contrastante, puternice.
- Actorii. Regizorul acaparează cei mai buni actori ai timpului: Angelica Huston, Gene Hackman, Luke Wilson, Ed Norton, Ralph Fiennes, Gwynneth Paltrow, Tilda Swinton, Harvey Keitel. Doi dintre ei sunt foarte uşor de asociat cu filmele lui Wes: Bill Murray şi Owen Wilson.
- Muzica. Rolling Stones, John Lennon, the Kinks, Faces şi the Who fac momente memorabile în cinematografia sa.
- Familia. Element central în lumea fantezistă a regizorului, familia este motorul de acţiune al poveştilor. Averi, rude, testamente, rivalitate a fraţilor, orfani în căutarea familiilor surogat, familii ce vor să scape de copii înfiaţi, mame ce au murit, taţi ce au murit, soţi şi neveste moarte. Personajele sunt întotdeauna în căutarea unor relaţii; vechi sau noi.
- Regatele. Sunt magice dar tind să se destrame, uneori din cauza unor forţe externe, alteori din cauza trecerii timpului sau a lipsei unor autorităţi. Personajele îşi trăiesc decepţiile în aceste sanctuare.
- Escapadele. Căutarea libertăţii, dorinţa de a reconstrui societăţi, sunt câteva din aspectele care declanşează aventura şi nebuloasa ce trimit personajele către descoperirea a noi tărâmuri.
Tărâmuri fără frontiere. Spaţiile create de Anderson sunt bucăţi din lumile fantastice ale imaginaţiei sale. Ce bine că datorită lui, uneori şi noi ne putem refugia pe întinsul lor J.
Sursă foto&video: googleimages.com, youtube.com
Adăugat de Patricia Iancu
la 16/09/2020
/ modificat la 23/02/2021
Publicat de: Revista Civilizatia
Titlu: Identitate stilistică: Wes Anderson
Subiect: Identitate stilistică: Wes Anderson
Descriere: 10 motive pentru care adorăm particularitatea din filmele lui Wes: Scriitor şi regizor texan, Wes Anderson este cunoscut ca amator al experimentalismului. Toţi ne întrebam ce urmează după The Grand Budapest Hotel şi iată că avem un teaser pentru următorul său proiect, Isle of Dogs. Va fi un film stop-motion despre un băiat care îşi […]
Legătură: Identitate stilistică: Wes Anderson